Tiomila 28.4.-2.5.2011

 Leirin suunnitelmana on matkustaa Tornion kautta, Ruotsin meren rantaa pitkin kohti Tukholmaa ja edelleen Tiomila 2011 kilpailukeskusta Ruotsin Riksteniin, Botkykaan. Tehotiimin kulkupelinä toimii asuntoauto. Tarkoituksena on lähteä torstaina liikenteeseen, leireillä matkalla ja lauantaina osallistua VePon historian ensimmäiseen 10Mila -viestiin. Sunnuntai-iltana ajelemme Värnan -satamaan Tukholmaan, josta matkustamme laivalla Turkuun ja ajamme maanantai-illaksi Ouluun. Seuran asettama tavoite viestistä on läpi pääsy eli hyväksytty suoritus 10 -osuuden viestistä.

 

Torstai 28.4.2011 klo 17

Asuntoauto murahtaa Erkin ja Mikan toimesta kaupungin laidalta Joonaksen, Jannen ja Rainen kautta kohti lähintä Ruotsin rajaa eli Torniota. Raine hyppää rattiin Kiimingistä, josta seuraava pysähdys on tarkoitus tehdä Torniossa. Matka Tornioon taittuu nopeasti tuppipelin tiimellyksessä tietenkin Jannen innoittamana. Lisäksi Tiomilan juoksijajärjestys päivitettiin järjestäjille vielä Suomen puolella. Tornioon saavuttua teimme torstaipäivän viimeiset tankkaukset paikallisella pizzalla, tankkasimme asuntoauton jääkaapin täyteen ruisleipää, pastaa ja Rainen tapaan punaista maitoa.

Tankkauksen jälkeen jatkoimme matkaa Ruotsin puolella kohti Luleåta. Heti Ruotin puolelle päästyämme tievarret suorastaan vilisi täyskasvuisia hirven mulleja, joten ratissa tuli olla erityisen tarkkaavainen. Onneksi hirviaita saatteli meitä kohti Luleåta. Mikan ajaessa Janne ja muut pojat opettivat myös Erkille kuningas korttipelin perusteet. Muistaakseni Erkki vielä Syötteellä vannoi, ettei ikinä lähde tuppeen mukaan. Muutaman nousun jälkeen kemian opiskelija Erkki sai kiinni tupen ideasta samalla innostuksella kuin alkuaineiden järjestysnumeroista, eikä malttanut lopettaakaan. Kuskin vaihto tapahtui nopeasti Mikasta Janneen noin 2-3 tunnin ajoajan jälkeen. Jannen hypätessä rattiin muut suunnittelivat nukkumaan menoa. Janne tunnetusti yöeläjänä painoi pitkään yöhön Erkin istuessa ”kuskin hereillä pitäjän” paikalla. Kellon ollessa 02.00-03.00 pojat päättivät pysähtyä parkkipaikalle. Janne ilmeisesti havaitsi että aurinko nousee kohta ja on aika mennä nukkumaan. Poikien vielä kömpiessä omille punkilleen Raine pomppaa pystyyn, tokaisee ”onhan tässä jo nukuttu”. Hyppää rattiin ja matka jatkuu kohti Sundsvallia.

 

Perjantai 29.4.2011 klo 6.00

Rainen ja Joonaksen painaessa koko yön saavumme Sundsvalliin, jossa tapahtui seuraava tankkaus. Tankkauksen jälkeen matka jatkui Rainen kertoessa juttuja edellisyöltä. Reiska oli taistellut rekkakuskien kanssa matkavauhdista. Ruotsalaisten rekkakuskien mielestä meidän karavaanareiden 70 km keskituntivauhti ei riitä yöajoon ruotsin leveillä pikiteillä. Tööttäilyn saattelemana matkan varrella oli näkynyt hienojen maisemien lisäksi paljon eläimiä, välillä vähän liiankin lähellä.

Sundsvallista Joonas hyppäsi rattiin, josta seuraava etappi oli Tukholma. Mika istui vänkärin paikalle loppujen jatkaessa vielä unia. Noin kahdeksan yhdeksän aikaan päätimme tehdä pidemmän pysähdyksen noin 100 km:n päässä Tukholmasta. Pysähdyspaikkana toimi valtatien varrella oleva pysähdyspaikka. Ruotsin puolen pysähdyspaikat ovat erittäin siistejä ja viihtyisiä paikkoja pysähtyä vaikka vähän pidemmäksi aikaa. Kaurapuuro paistui erityisen hyvältä pitkän yön jälkeen. Lisäksi jaloittelu ja pikku spurtit tekivät ihmeitä pitkän paikallaolon jälkeen. Aurinkoisen lämmin ilma ja leikkipuisto kruunasivat pysähdyksen, josta jatkoimme matkaa noin tunnin pysähdyksen jälkeen kohti Tukholmaa.

Erkin oli tarkoitus aloittaa oma osuus ajourakasta, mutta jokaisen yllätykseksi pitkän hulppean Erkin jalat eivät mahtuneet pienehköön kuskin penkille luonnolliseen asentoon. Pitkän pohdiskelun ja arvonnan päätteeksi Mika päätti hypätä rattiin, josta huulen lentäessä matka lähti jatkumaan kohti Tukholmaa. Ajoimme Arlandan ohi, josta osa joukkueen juoksijoista tuli hakea lauantaina. Tukholmaan oli matkaa enää noin 40km, joten Joonas aloitti GPSn virittelyn kohti kilpailukeskusta. Tukholman läpi päästyämme saavumme Joonaksen asettamaan K-pisteen eli paikkaan, josta opasteet alkavat kohti kilpailukeskusta. Kyseinen paikka sijaitsi keskellä moottoritietä, joten jouduimme kääntymään epämääräisestä liittymästä ja pysähtymään pohtimaan tilannetta. Kilpailukutsun, GPS -kartan ja muut saatavilla olevat dokumentit tutkittuamme päätimme lähteä takaisin päin ja tietenkin ylimalakasella suunnalla. Hoksasimme että olimme tulleet ohi vain yhden liittymän verran. Muutaman kilometrin ajon jälkeen tuli ensimmäiset 10mila opasteet, josta huomasimme että nyt ollaan lähellä. Koulun pihalla ihmetellessä Janne otti homman haltuun ja kysyi ala-asteikäiseltä tyttäreltä että missä päin on kilpailukeskus ja tietenkin täydellisellä svenskalla, joten pikapuoliin löysimmekin perille.

Kilpailukeskus sijaitsi jonkinlaisella harrastelentäjien kiitoradalla, josta löysimme oman paikkamme nopeasti. Välittömästi kävimme kysymässä harjoituskarttoja, jotta pääsisimme reenaamaan. Karttojen saantiin täytyi kuitenkin odottaa tunnin verran, joten päätimme ottaa pienet päiväunet ennen reenin alkua. Rainen ja Mikan ollessa hieman flunssaisen oloisia, he päättivät jättää perjantain reenin väliin. Janne kävi ensimmäisenä metsässä ja kertoi maaston olleen suhteellisen helppoa, joka oli kaikille helpottava tieto. Mikalla tuntui olo edelleen aika pahalta, joten alettiin miettimään Mikan pitkän nelososuuden vaihtoa Erkille, joka ei ottanut asiaa kovin rennosti. Erkin hermoillessa, Reiskan potiessa flunssaa, Joonaksen ja Erkin pohtiessa tuppipeliä alettiin suunnittelemaan nukkumaan menoa. Tässä vaiheessa reissua saatiin ensimmäinen tuppi aikaiseksi nimiä sen enempää mainitsematta.

 

Lauantai 30.4.2011 klo 8.00

Eilisillan tupen ansiosta osa porukasta sai nukuttua erityisen hyvin, kun taas osa ei niin hyvin. Mutta lauantaiaamu eli kisa-aamu koittaa ja alkaa tarkkaakin tarkemmat kilpailuun valmistavat ritaalit. Lauantaiaamu alkaa jokaisen teholaisen osalta aamupalan jälkeen aamureenillä harjoittelumaastoissa kilpailumaaston tuntumassa. Kevyen verryttelyn jälkeen harjoituskartan ensimmäinen rasti otetaan tarkasti, hyvän itseluottamuksen saavuttamiseksi. Sen jälkeen nostetaan vauhtia varovasti kohti kakkosrastia. Kohti kolmosta juostessa kokeillaan jopa kilpailuvauhtia, mutta hiljennetään rastia lähestyessä. Lyhyet spurtit avaavat ja herättelevät elimistöä illan kovaan suoritukseen. Loppulenkillä verrytellään kevyesti verraten kartan ja maaston vastaavuutta. Tämän jälkeen keskitytään viimehetken tankkaukseen, lyödään niin sanotusti jalat seinälle ja odotetaan H-hetkeä. Jokaisella on tämän H-hetken odottelussa omia rituaalejaan, jotka joko tuottavat onnea tai tuovat varmuutta suoritukseen.

Aloittaja Janne, jonka lähtö tapahtuu lauantai-iltana kello 21.30, hermoilee jo tosissaan aamulenkin jälkeen. Hermoilu ilmenee pakonomaisena tarpeena saada joku joukkuekaveri tuppeen. Tällä tavalla Janne saa jopa yliluonnollisen itsevarmuuden suunnistussuoritukseen. Erkki, joka viimehetkellä siirrettiin pitkälle putkiosuudelle eli neloselle, viimeistelee jokaisen varusteen kolmeen kertaan. Lamppu tulee olla ladattuna yli neljä tuntia ylimääräisen ajan, jotta virtaa riittää, numerolappu täytyy saada varmasti kiinni paitaan, jonka Erkki varmistaa viidennellä hakaneulasella ja vaihtoalueen Erkki varmistaa ainakin neljään kertaan, jotta H-hetkellä paikka ja vaihto tapahtuu selkärangasta. Seuraavana lähtö on Joonaksella. Tämä konetekniikan DI opiskelija ottaa rennon varmasti oman valmistautumisen odotellessa jo juoksun jälkeistä lämmintä saunaa ja suihkua. Joonas seuraa tiiviisti viestin etenemistä ja spekuloi mahdollista loppusijoitusta. Tämä Joonaksen spekulointi oli jokaiselle arvokasta tietoa omasta lähtöajasta, koska Ruotsin puolella online -seuranta ei ollut Jukolan tasoa. Mikan ominaisena valmistautumistapana on ylenpalttinen nestetankkaus ennen suoritusta. Juomapullo kädessä Mika pyörii hermostuneena vaihtoalueella, jo lähes tunti ennen H-hetkeä. Tässä Mikalla olisi kehittämisen tarvetta, koska nollauksen jälkeen vaihtoalueelta ei pääse pois, joten hänellä tulee ”lämmiteltyä” tunnin aikana lähes kilpailumatka verran ennen varsinaista vaihtoa. Raine eli Reiska valmistautuu nuorimpana jäsenenä tyynen viileästi ja varmimmalla otteella koko tehoryhmästä. Rainen valmistautuminen tapahtuu nukkumalla kunnon yöunet, syömällä tuhdin aamupalan ja käymällä viimeisen tyhjennysharjoituksen ennen lähtöä. Reiska, VePon vakioankkuri joutui tämän vuoden Tiomilassa yhteislähtöön, joka tapahtui vartti ennen suunnittelua, joten lähtöön meno meni suhteellisen tiukille.

 

Lähtö lauantai klo 21.30

Tiomila 2011 lähtölaukaus paukahtaa. Janne iskee armottomalla alkuvauhdilla kohti K-pistettä. Muut teholaiset seuraa kisaa kilpailustadionin screeniltä. Ensimmäinen havainto Jannesta saatiin toisella seurantarastilla, johon metsäkuuluttaja kertoo että Jannella olisi heikko valo lampussa. Armoton spekulaatio lähtee käyntiin seuran pääkallopaikalla. Onko Jannen akku heikko? Vai onko Jannen vanha lamppu vain jäänyt uusien tehokkaiden lamppujen varjoon, joten lampun teho vain näyttää heikolta sen kuitenkin toimien ihan normaalisti? Janne vaihtaa viesti sijalla 239. Ehkä hieman pettynyt Janne saapuu asuntoautolle. Seuraava teholaisen lähtö on Erkillä. Osuus 4 on pitkä ja pimeä. 16 kilometrin osuuden Erkki sai juosta kuitenkin puolet pimeässä ja puolet valoisassa, joka helpottui jonkin verran. Erkin henkilökohtaisesti ensimmäinen yöosuus isossa viestissä meni erinomaisen hyvin ja itse Erkkikin oli tyytyväinen suoritukseen. Joonas veti oman osuuden (osuus 5) hänelle tyypillisellä varmalla suunnistuksella. Mika juoksi 8 osuuden omalla tasollaan. Ja Reiska veti ilmiömäisen suorituksen ankkuri osuuden pienestä flunssan poikasesta huolimatta. Loppusijoitus 224 on siis Vesaisen Poikien historian ensimmäinen Tiomila sijoitus, jolla numerolla ensivuonna startataan.

Sunnuntai 1.5.2011 klo 12.30

Kaikki juoksijat joukkueesta oli päässyt maaliin ja käyneet suihkussa sunnuntaina noin kello 12.30. Oli aika startata kohti Tukholman keskustaan, Värnan satamaan, josta oli tarkoitus matkustaa laivalla Turkuun ja sieltä takaisin Ouluun. Kotimatka kului spekuloiden kisaa ja tulevaa päätapahtumaa Jukolan viestiä. Kotiseudulla oltiin maanantaina klo 21.

Tarkemmat tulokset kilpailusta löytyy kisasivuilta: http://www.10mila.se/2011